דף הבית»בלוג - טוג»משגיחים עלינו, כשר כהלכתו

משגיחים עלינו, כשר כהלכתו

0
שיתופים
Pinterest Google+

אוכל יהודי כשר


הדת היהודית מאז ומעולם מבדילה בין המותר לאכילה לבין האסור. המילה המשמשת לכינוי כל אותם מאכלים אשר הדת מתירה לאכול נקראת כשרות. המילה כשר מגיעה מהמילה כשורה. מזון כשורה וראוי למאכל אדם. ניתן להגדיר אלו מזונות כשרים ע״י עיון במערכת החוקים המסועפת והעמוקה שמגדירה אותם. מערכת חוקים זו הצטברה במרוצת השנים והעוסקים בתחום זה חייבים לעבור הכשרה מתאימה. מזון כשר הוא מזון שעבר בדיקת משגיח.

משגיח כשרות מוסמך הוא אדם שקיבל היתר לפקח על טיבם של מזונות. הכשרת משגיחי כשרות היא תחום עליו אמונות המכללות התורניות. הכשרת משגיחי כשרות כוללת קורס ארוך ומפורט העוסק בנושאים רבים. בין הנושאים הנלמדים נוכל למצוא: כשרות במזון מן החי ומן הצומח, כשרות בהכנת המזון, בשר וחלב וגם כשרות במזון צמחי. הכשרת משגיחי כשרותנוגעת גם בהיבטים ההלכתיים והמסורתיים של עבודת המשגיח.משגיחי כשרות מוסמכים מוכרים על ידי הרבנות הראשית לישראל ועוברים מבחני הסמכה על ידיה.

בישראל למעלה משמונה עשר אלף משגיחי כשרות. אלו משמשים חותמת על טיב כשירותו של האוכל. מקור אוכל, בין אם מסעדה או מפעל ייצור, שנמצא כי שמר על כל כללי ההכנה והייצור מקבל תעודת הכשר. תעודה זו נהוג לחדש כל שנה מול הרבנות הראשית.


אכילת חזיר אסורה לא רק אצלנו

הרמב״ם נהג להסביר את איסורם של אכילת חיות ממינים שונים בהסברים פיזילוגיים בעיקרם. הסברים אלו מדברים על השפעותיהם הפזיולוגיות והמנטליות השונות. התנ״ך נחשב בעיני רבים לספר רפואה מורחב העוסק בגוף האדם ובמנהגים והמסורות שבריאים לאדם וכיצד עליו לנהוג בהם. נהוג לחשוב שהדת היהודית היא הדת היחידה שבה ניתן למצוא איסורים וחוקים לגבי מה מותר לאכול. אך לא כך הדבר. דתות רבות נוספות מקדישות פרקים שלמים למנהגים שבבסיסם חוקי אכילה שונים. האיסלאם למשל, שמושפע מקיבוץ דתות שמיות שונות, אוסר על אכילת חזיר כמו ביהדות. במדינות ערביות נהוג גם ששתיית אלכוהול איננה כשרה ולכן אסורה על פי הדת.

גדי מבשר וחלב מאימו

איסור אכילת בשר וחלב ביחד נחלקת לשלושה חלקים: אכילה, בישול והנאה. בראשם אכילת בשר וחלב נחשבת למזון שאיננו בריא לעכלו יחדיו. מנהג זה נחשב עתיק מאוד. יש האומרים שבני ישראל צפו בעובדי האלילים מבשלים גדי בחלב אמו וכך כשם שרצו להיבדל מאותם נוכרים הפסיקו את המנהג. כיום ידוע שמיצי מרה המעכלים מוצרי בשר הם בסיסיים בחומצתם, בלי ph נמוך. התהליך המלווה פירוק של מוצרי חלב הוא תהליך חומצתי ברובו. ערבוב של חומצות ובסיס בתהליך העיכול איננו בריא ומומלץ להמנע ממנו. מנהג איסור אכילת הבשר והחלב יחדיו בא לסמל גם התרסה כנגד נהנתנות. מזון בשרי בחלב נחשב מאכל גורמה אצל עמים מסויימים וביהדות נהוג לא להנות מסבלה של חיה. 

אתרים נוספים מרחבי הרשת:

מטרנה

מטרנה – להזמנה אונליין

הכתבה הקודמת

קייטרינג חלבי כשר למהדרין

הכתבה הבאה

פרשת השבוע