שבת י"ט בניסן תשע"ד 19/04/2014
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

ציון רבי אבדימי דמן חיפה

בפינת בית העלמין העתיק בחיפה, ממש בעורף הנמל, שוכן ציונו של אחד מגדולי האמוראים שחיו בארצנו, רבי אבדימי דמן חיפה

מ.שורק, בשיתוף: מקור המעיינות כ"ג בחשון תש"ע - 10/11/2009 07:53
רבי אבדימי היה אמורא מהחשובים שחיו בתקופת הדור השלישי של האמוראים בארץ. הוא התרועע עם גדולי החכמים בתקופתו, ולמאמריו והגותיו היה מקום חשוב באותה עת. מקום מושבו של רבי אבדימי היה כנראה בעיר חיפה, וצירוף שמה של העיר חיפה באופן קבוע לשמו,  באה להעיד על כך שהיה מגדולי הדור שמוצאו וישובו בחיפה. כמו כן, צירוף שם העיר חיפה לשמו באה להדגיש את חשיבות העיר חיפה באותם ימים שהיוותה את מרכז החיים היהודיים בארץ.

על פי המסורת,  נקבר רבי אבדימי בבית הקברות העתיק בחיפה, שכיום נמצא ברח' יפו בעיר. בבית קברות זה נמצאים גם קבריהם של רבי יצחק נפחא,  רבי שמשון משאנץ בעל  "תוספות שנץ" לתלמוד, ויש הטוענים שאף הרמב"ן קבור במקום זה. ראוי להדגיש, כי בתקופה זו נהגו יהודי עכו לקבור את מתיהם בבית הקברות העתיק של חיפה, כיון שעכו הוחזקה, על פי המסורת, מחוץ לתחומה של ארץ ישראל.
 [צלם]
מכללת מקור המעיינות "תלמדו מהמקור"
מבנה הציון

תאור מבנה הציון של רבי אבדימי נמצא בספר 'נתיב החסד', ומובא בשם י.עולמי:

"הקבר המיוחס לרבי אבדימי נמצא בבית הקברות הישן בתוך בניין אבן צמוד לגדר (6/15 מטר). בבניין שלושה חדרים מהם שניים מקומרים והשלישי עם תקרה שטוחה, שהיא תוספת מאוחרת. החדר הצפוני מערבי, שבו נמצא קברו של רבי אבדימי – מידותיו 5/5 מטר. התקרה מקומרת ונשענת על ארבע אומנות. בחדר שבעה קברים. על ארבעה מהם מצבות מקומרות, והיתר שטוחות. הקבר של רבי אבדימי הוא השני מהקצה ומכוסה פרוכת, עליה רקום 'רבי אבדימי דמן חיפה'. במצבה קבוע לוח אבן מכותבת : 'מצבת התנא האלוקי רבי אבדימי דמן חיפה זי"ע' (ללא תאריך). בחדר הסמוך ארבע מצבות ודרגש בנוי באותו הסגנון. בחדר השלישי, המאוחר, חמש מצבות והוא משמש כיום לגניזה".

רבים מן הנוסעים ועולי הרגל בימי הביניים אשר פקדו את חיפה, ציינו את מקום קבורתו של רבי אבדימי. הנוסע ר' יצחק ב"ר יוסף חילו, יהודי ממדינת ארגון שבספרד, אשר הגיע לארץ ישראל בשנת ה'צ"ג (1333) כותב בכתביו: 'מקלמון באים לחיפא. היא יושבת מול הר הכרמל והיא עיר מולדת ר' אבדימי דמן חיפא. בעיר הזאת יש קהילה מפורסמת בחסידותה. ובבית הקברות של היהודים משתטחים כל אלה העולים לארץ ישראל, כי שם קבורים רבים מחכמי ישראל מכל הארצות אשר מתו בעכו'.

כמו כן, באיגרת "יחוסתא וצדיקי דארעא ישראל", שנכתבה בשנת ה'שפ"ו (1626), נכתב על חיפה: "ובבית החיים שם כוכין מאבן והם רבי אבדימי דמן חיפה ורבי יצחק נפחא ובסמוך לכפר, בשיפוע ההר, מערה גדולה ומפוארת לאליהו ז"ל". אגרת זו מעוררת תהיות בנוגע למקום קבורתו של רבי אבדימי, שכן האגרת מזכירה כי ציונו של רבי אבדימי בנוי בצורת 'כוכין מאבן', ולא מצבה כפי שהוא נראה היום. בנוסף, המצבה שעל ציונו של רבי אבדימי דומה למצבות מהתקופה המודרנית, ואף הכתובת שעליה אינה מתקופה קדומה. יש המתרצים עובדות אלו בסברה אחת הטוענת כי ציונו של רבי אבדימי הועתק ממקומו הראשון שהיה 'כוכין מאבן', למקומו הנוכחי. ויש הסבורים כי המצבה והבניין מכסים על כוכי האבן המקוריים בהם נטמנו רבי אבדימי ושאר הצדיקים.

בשנים האחרונות נתפרסמו סגולות וישועות למתפללים במקום, והוא הפך למקום תפילה מרכזי.