דף הבית»בלוג - טוג»שלוש ברכות שכל יהודי צריך להכיר

שלוש ברכות שכל יהודי צריך להכיר

0
שיתופים
Pinterest Google+

מחפשים להבין מעט יותר על היהדות או לדעת דברים נוספים שאולי לא הכרתם? הנה שלוש ברכות חשובות, שכל יהודי – דתי או חילוני – אמור להכיר באשר הוא, ומעט על פשרן.

יש יסוד לברכות, וחשוב להבין אותו, לפני שמדברים על ברכה כזו או אחרת.

היסוד הוא ההכרה בכך שה' הוא המקור לכל הטוב שיש בעולם והוא מקור החיים וההנאה שלנו מהם, וכשם שאנחנו אומרים שמע ישראל כאשר אנחנו זקוקים לעזרה או נמצאים במצוקה, אנחנו מודים כאשר הכול טוב.

 

שתי ברכות על המזון: ראשונה – לפני האכילה

על האוכל ועל המזון קיימים שני סוגים של ברכות: ברכה שמברכים לפני שאוכלים, וברכה שמברכים לאחריה.

הברכה שמברכים לפני האוכל היא מעין בקשת רשות לאכול את דבר המאכל והבעת הערכה על טיבו וסוגו:

יש מיני מזונות שונים, וחשוב להקפיד על הברכות השונות לפי סוג האוכל, כיון שכל ברכה, כך נאמר, מודה ומברכת על פשרו ועל שורשו של אותו דבר מאכל. דבר זה דומה לברכה שאתם מברכים את חברכם כאשר הוא נותן לכם מתנה כלשהי: כשאומרים לאותו חבר, "תודה על הספר, הוא מעניין", או "תודה על הדיסק, המוסיקה בו טובה" למשל, החבר מבין שאתם לא רק אומרים תודה, אלא גם מבינים מהו טיב המתנה ומה פשרה ומעריכים את המחשבה שהשקיע בבחירה שלה.

כך שונה הברכה שמברכים על לחם ("המוציא לכם מן הארץ") מברכה שמברכים על יין "בורא פרי הגפן") או על תפוחים ופירות אחרים מן העץ ("בורא פרי העץ"). על מאכלים שמקורם לא בעצים ולא באדמה – לא משמשים למשל, או תפוחי אדמה, להבדיל – מברכים "שהכול נהיה כדברו". מתי זה? על דברי חלב, למשל, או על מאכלי בשר.

 

הברכה השנייה היא הברכה שלאחר האכילה

מדוע מברכים על המזון אחרי האוכל? הלוא ביקשנו כבר רשות מהקב"ה לאכול ממזונותיו והודינו לו על אותה הנאה שגלומה באכילה של אותו סוג מזון שאנחנו עומדים לאכול.

ובכן, מצווה בתורה להודות ולברך על המזון לאחר האוכל, כמו שנאמר בספר דברים, פרק חי"ת: "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹוהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ."

הברכה אינה רק על המזון או על אותו דבר מאכל, אלא על כל הטוב ועל כל השפע. והתזכורת והמצווה לברך אחרי האוכל, היא שלא נשכח מאיפה מגיעים כל הדברים הטובים האלה ולא נסתפק באותו אושר גשמי שיש בבטן מלאה ושמחה.

הברכה היא מעין 'חזרה אל המציאות' ואל ההבנה בצורך להמשיך ולחשוב שדברים לא באים מאליהם, אם תרצו.

 

ברכה חשובה שלישית: ברכת הגומל

"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב".

ברכת הגומל קשורה בסיפא של הברכה הקודמת ובהכרה בשגרת החיים.

ביום יום, כאשר אנחנו מתנהלים לנו, אנחנו שוכחים מאין באים דברים, ושהחיים אינם כל כך מובנים מאליהם.

ואם אנחנו שטים בים, ונקלעים לסערה, סובלים ומקיאים, פתאום אנחנו מבינים עד כמה החיים שבריריים, ולא מובנים מאליהם. מסיבה זו מצווים על ברכת "הגומל", שאדם בריא יבין עד כמה הבריאות יקרה, שיבין עד כמה חייו לא מובנים מאליהם.

הכתבה הקודמת

כיצד לשמור שבת כהלכתה

הכתבה הבאה

מזגן לא מחמם? חכו רגע לפני שתקראו לטכנאי...