דף הבית»חגי ישראל»חנוכה- זה לא רק סופגניות

חנוכה- זה לא רק סופגניות

0
שיתופים
Pinterest Google+

חג החנוכה, החל כל שנה בערך בחודש דצמבר נחשב בעיקר חגם של הילדים. הרי אלו בחופש בתקופה זו של שבוע ימים, וזוהי כמובן עונת ההצגות, הפסטיגלים ושלל אירועים נוספים שעיקרם מכוון לקהל הצעיר יותר. עוד סממן בולט של חג החנוכה הוא הסופגניות כמובן הלביבות. אז למה אוכלים את כל המאכלים המטוגנים הללו? ועל שום מה החג נחגג משך שמונה ימים? קצת תזכורת למסורת, שרובינו כנראה כבר שכחנו…

מהו חג החנוכה?

חג החנוכה הינו חג שאין מקורו בתורה, אלא חג שנקבע ונכנס למסורת היהודית אי שם בימי בית המקדש השני. הוא נחוג לציון נצחון היהודים במרד החשומנאי, החזרת בית המקדש לבעליו המקוריים וכמובן נס פך השמן שבזכותו מנורת המקדש בערה 8 ימים ואיפשרה את חנוכת המזבח מחדש לאחר כיבושו מידיהם של הרומאים. למרות שחושבים שהדלקת הנרות היא מנהג שנועד להזכיר את פך השמן שהספיק לשמונה ימים לבעירת מנורת התמיד של בית המקדש, הדלקת הנרות דווקא אינה קשורה לנס זה.

הדלקת הנרות, טמונה דווקא במנהג אחר קדום ימים שבגללו גם אנו חוגגים ומדליקים מדורות בל"ג בעומר. בימי קדם, היה נהוג להודיע על מרד או ניצחון בו באמצעות אש ומדורות שהודלקו על גבעות או במקומות בולטים. מנהג זה חילחל גם לחגיגות החנוכה ובגללו אנו נוהגים בהדלקת הנרות במשך שמונה ימים.

על מאכלי החנוכה

בחג החנוכה נהוג לאכול סופגניות, לביבות ושאר מאכלים המטוגנים היטב. המאכלים המטוגנים הללו, כן מתקשרים לנס פך השמן ונועדו לתזכר אותנו אודותיו. בשנים האחרונות הסופגניות המסורתיות עם הריבה התחלפו למילויים שונים שממש הופכים את מאכל החג הזה, למעין קינוח של ממש. עוד מאכל שנהוג לאכול הן הלביבות, בייחוד אצל יהדות אשכנז. כאן המדובר במנהג שהתפתח באירופה, עת תפוחי האדמה הפכו למאכל נפוץ וזול שגם הולך נפלא בתור מאכל מטוגן. ושילוב הירקות בלביבות, למרות השמן הרב, הופכים אותן במקרים רבים גם לאופציה המועדפת מבחינת מאכלי החג בחנוכה, למי ששומר על הגזרה.

ואחרי שעסקנו בכל האספקטים של חנוכה, הנה מתכון בסיסי ללטעקס- לביבות החנוכה האשכנזיות והמוכרות לטובת מי שמעולם לא טעם, או מי שרוצה להכניס את המאכל הזה הביתה כתחילתה של מסורת חדשה.

 המצרכים הבסיסים:

  • 5-6 תפו"א (תלוי בגודל)
  • 2 בטטות גדולות (לא חייבים, אבל הן נותנות הרבה מאוד טעם)
  • 1 בצל
  • כפית אבקת מרק בטעם עוף
  • רבע כוס קמח לבן
  • קמצוץ מלח
  • קמצוץ פלפל שחור
  • 4 ביצים טרופות
  • 3-4 כפות שמן

אופן ההכנה:

  1. מגררים את תפוחי האדמה והבטטות לרצועות.
  2. מערבבים את התפו"א המגוררים והבטטות בקערה יחד עם כל שאר המצרכים.
  3. באמצעות כף גדולה, מרימים חלק מן הבלילה וזורקים לתוך שמן שרתח היטב. חשוב שגובה השמן יהיה מעל הלביבות כך שהן תטגנה היטב מכל הצדדים.
  4. לאחר 1-2 דקות בשמן, הופכים את הלביבה.
  5. מוציאים את הלביבות ע"ג נייר סופג איכותי. מומלץ שהנייר סופג יהיה גם בתחתית וגם מעל הלביבות לספיחת שמן מירבית מהמאכל המוכן. מומלץ להגיש עם גבינה לבנה או שמנת חמוצה.

 

 

 

הכתבה הקודמת

חינוך עם דגש על הדת חוות שדה בר

הכתבה הבאה

הסתלקות מירושה - טל איטקין מסבירה על התופעה