דף הבית»אתרי יהדות בעולם»הרובע היהודי בברצלונה

הרובע היהודי בברצלונה

0
שיתופים
Pinterest Google+

ישראלים רבים נוהגים לפקוד את ברצלונה לאור משחקי הכדורגל של קבוצת הכדורגל של העיר ולראות את ליאו מסי מלהטט בכדור, בעוד אחרים יעדיפו לשתות סנגריה ב-12 בצהריים לצד מנות הטאפאס והפאייה המפורסמות ולעשות קניות בשדרות הרמבלאס המפורסמות. אמנם כל אלו הן האטרקציות התיירותיות המרכזיות שיש לעיר ברצלונה להציע לתיירים המגיעים אליה מרחבי העולם, אך ברובע היהודי מסתתרת לה היסטוריה יהודית בת אלפי שנים שכדאי ומומלץ מאוד להיחשף אליה.

לפני יותר מאלף שנים בברצלונה חיו עשרות אלפי יהודים שהיוו חלק ניכר מאוכלוסיית העיר אך בעקבות הפוגרומים וגירוש יהודי ספרד הידלדלה האוכלוסייה פלאים אך בתי כנסת ואתרים יהודים רבים נשארו בעיר.

אחד המקומות היותר מרהיבים שמומלץ לא לפספס הוא ה-CALL, שם התגוררו אלפי יהודים אשר נחשבו לקהילה מלומדת מאוד בקרב יהודי ספרד ואירופה.

ה-CALL הוא אזור המורכב ממספר רחובות אשר היו נסגרים מידי לילה על ידי שערים. היהודים שחיו בו זכו להתנכרויות של המקומיים ונסיונות יום יומיים להמיר את דתם, בעוד שבמקביל הם שילמו מיסים גבוהים בהרבה ממה ששילמו שכניהם הנוצרים. אפליות אלו לא הצליחו לשבור אותם וניתן לראות במקום שרידים של בתי מטבחיים כשרים, בתי ספר יהודיים וכמובן גם בית כנסת.

מקום נוסף ששווה לבקר בו ברובע היהודי של ברצלונה הוא בית הכנסת הנעלם אשר נחשב לבית הכנסת המרכזי של העיר באותה תקופה ושופץ בשנת 2002 על ידי ארגון יהודי שמקדם את מורשת היהודים בברצלונה. בית הכנסת הנעלם ננטש בתקופת הפוגרומים ורק לאחר מחקר מקיף גילו שהיה בית כנסת בעבר. בבית הכנסת תוכלו למצוא חלונות זכוכית מעוטרים בסמלים יהודיים במקביל לאוסף של חפצי יודאיקה ופסל של מנורה גדולה.

לא רחוק משם תוכלו למצוא את המקווה של הגברים והנשים בעיר. אתר נוסף אשר שווה ביקור הוא המונטז'ואיק שבתרגום חופשי זהו הר היהודים אשר לא נמצא בתוך הרובע היהודי אך שם נמצא אתר חשוב במורשת היהודית של ברצלונה והוא בית הקברות היהודי העתיק והגדול ביותר בכל אירופה אשר לאחרונה התגלו בו מאות קברים נוספים הנתגלו במהלך חפירות באתר.

הכתבה הקודמת

יום כיפור

הכתבה הבאה

בר מצווה