דף הבית»בלוג - טוג»המשנה במסכת אבות על 3 דברים העולם עומד

המשנה במסכת אבות על 3 דברים העולם עומד

0
שיתופים
Pinterest Google+

שמעון הצדיק, שהיה כהן גדול ומנהיג בתקופת בית שני, אמר את המשפט העוצמתי " על שלשה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים" . שמעון הצדיק היה בשיירי הכנסת הגדולה היה אחד מתלמידיו הבולטים ביותר של עזרא הסופר. בהמשך דרכו, שמעון הצדיק, גם כיהן ככוהן הגדול, במקומו של עזרא הסופר.

המשפט על שלושה דברים העולם עומד זכה לפרשנויות רבות בקרב רבנים ואנשי דת שונים. כאשר כל פרשנות אינה שונה זו מזו אלא בעלת דמיון וקשר ברור.

מהם שלושת הדברים שעליהם עומד העולם?

על התורה – חלק זה מדבר בעיקר על הצד הרוחני, התיאורטי. חלק זה מייחס לתורה חלק בלתי נפרד מהחיים, התורה היא החיים. התורה מובילה את האדם לדאך ארץ, למעשים טובים, כיבוד הורים, מורשת, מצוות ועוד.
הערך של "על התורה" מדבר על כוח הדיבור, הדיבור עוזר ללמוד תורה. כוח הדיבור הוא זה שמחזיק את כל העולמות.

על העבודה – חלק זה בעצם מדבר על העולם הגישמי והמעשי יותר. חשוב לציין כי חלק זה אינו מתייחס לעבודה כאל פרנסה אלא על עבודת פולחן וקורבן.
כשבית המקדש עמד והיה קיים, העולם התבסס בעיקרו על עבודת קורבנות בבית המקדש. עבודת הקורבן בבית המקדש עסקה בעיקר בבקשת מחילה וכיפור על עוונות של עם ישראל. כאשר בית המקדש נפל העולם השתנה והתבסס בעיקר על תפילה לאל.

על גמילת החסדים – חלק זה מתייחס באופן ישיר לפאן הבריאותי. גמילת חסדים היא בעצם בריאות. לפי ערך זה, אדם שאינו עסק בחייו בתורה או בעבודה (עבודת קורבן) אינו זכאי לחסד. אדם זה לא יכול לעזור לזולת, הוא נחשב לא בריא או אדם שחסר בו משהו. בנוסף, ערך זה מדבר על חיבור בין תורה למעשה. שילוב של תורה ועבודת קורבן יוצר גמילות חסדים.

פירוש רבינו עובדיה מברטנורא:

על התורה – ערך זה אומר שאם עם ישראל לא היה מקבל את התורה לא היו חוקי שמים.

על העבודה – הכוונה פה היא לעבודת קורבן לאל. בשביל הקרבנות שהקריב נח, נשבע [הקב"ה] שלא יביא מבול לעולם, הרי שהעולם עומד על הקרבנות.

גמילות חסדים – ערך זה מתכוון לשמח מתחתנים, לנחם אבלים, לבקר חולים ומטופלים, לקבור מתים וכדומה.

לסיכום:

למרות שמשפט זה יכול להיות מבלבל לא מעט חשוב לזכור כי המשפט אמור להעביר מסרים ברורים של ערבות הדדית, לימוד ומעשה, אחריות האדם. ערכים חשובים לכל אחד ואחת ללא הבדלי מין, דת וגזע

 

אתרים נוספים מרחבי הרשת:

מטרנה

מטרנה – להזמנה אונליין

הכתבה הקודמת

חוגגים את החגים ושומרים על המשקל בעזרת מוצרי הרבלייף

הכתבה הבאה

לשתות יותר בקיץ בעזרת מוצרי הרבלייף