דף הבית»אתרי יהדות בעולם»בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם

בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם

0
שיתופים
Pinterest Google+

ישראלים רבים נוסעים לאמסטרדם בגלל התעלות המרהיבות ביופיין שמקיפות העיר, או בזכות המיקום של מוזיאון אנה פרנק. בנוסף, רבים מהתיירים מבקרים במפעל הבירה המפואר של הייניקן בעוד שחלקם גם יוצאים מן העיר לכפרי הדייגים שסובבים את אמסטרדם.

רבים לא יודעים זאת אך באמסטרדם נמצא אחד מבתי הכנסת העתיקים והמרשימים באירופה שנבנה עוד בשנת 1675 והפך לסמל לסובלנות הדתית שהתקיימה בהולנד ובאמסטרדם בפרט באותן שנים. בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם נבנה בהשראה של בית המקדש שנבנה על ידי שלמה המלך, הוא תוכנן ועוצב על ידי אדריכל הולנדי, אליאס באומן שמו, שהתמחה בתכנון ובניית ערים.

לבית הכנסת עשרות אלמנטים עיצוביים המבליטים את העושר של הקהילה היהודית באותם ימים בהם הוקם בית הכנסת כמו חלומות מקושטים, עמודים תומכים מעוצבים, נברשות, עתיקות וכדומה. בית הכנסת הפורטוגזי הפך לאחד מסמליה של אמסטרדם, גם תודות לעובדה שהוא היווה סמל לסובלנות בעיר וגם לאור העובדה שהוא אחד מהבניינים העתיקים והיותר מפוארים שקיימים בעיר.

בית הכנסת הוכרז על ידי שלטונות הולנד בתור מבנה לאומי עוד בטרם פרצה מלחמת העולם השנייה אך מה שהפתיע עוד רבים הייתה העובדה שהנאצים כיבדו את הצו הזה ולא הרסו את המבנה. בנוסף לכך הם מנעו מאנטישמים וגופים נוספים למנוע ונדליזם ופגיעה במבנה העתיק.

לאחר המלחמה שופץ בית הכנסת, תהליך שהסתיים בשנת 1959 אך כיום המבנה משמש כמעט ורק למטרות תיירות היות ובימים אלו לא חיים באמסטרדם מספר רב של יהודים אשר פוקדים את בית הכנסת בעוד רוב היהודים חיים מחוץ לאמסטרדם או בפרברים של אמסטרדם. כיום בקושי ניתן להשיג בו מניין לתפילה פרט לימי שבת בו הוא פתוח לקהל הרחב ומגיעים אליו רוב יהודי אמסטרדם.

הכתבה הקודמת

פורים

הכתבה הבאה

בית הכנסת והמוזיאון ההיסטורי סופיה בולגריה